Ingen sitter på fasiten om hvordan den ultimate markedsføringen av mat og drikke ser ut nå eller i fremtiden, men noen er litt nærmere enn andre. Vi spurte dem.
Snapchat og Google er blant de mest naturlige, populære og effektive kanalene for å publisere og distribuere innhold knyttet til mat og drikke i Norge. Vi sendte dem tre spørsmål som en oppvarming til foredragene du får høre på halvdagsseminaret Mat & Markedsføring 15. august:
- Hvilke aktører leverer skikkelig bra matinnhold i deres kanaler?
- Hva kjennetegner matinnhold som lykkes i deres kanaler?
- Hva tror dere blir det neste store fremover når vi snakker om matinnhold i deres kanaler?
… og her er det de svarte:
Snapchat:
- Hvilke aktører leverer skikkelig bra matinnhold i deres kanaler?
Både TINE og Matkanalen leverer godt innhold på våre flater. Matkanalen har for eksempel uttalt at de har dobbelt så mange seere på Snapchat som på lineær-TV. Av internasjonalt innhold har vi blant annet Food Network, som er veldig dyktige.
- Hva kjennetegner matinnhold som lykkes i deres kanaler?
Det finnes nok ikke et rett frem svar her, men vi ser at det fungerer godt med rett-på-sak-filming og innhold som inspirerer. Ofte kan det være alternative retter eller «hacks» på hvordan man skaper en ny god middagsrett.
- Hva tror dere blir det neste store fremover når vi snakker om matinnhold i deres kanaler?
Noe av det mest spennende akkurat nå, er at vi jobber mye med hvordan matmerker kan distribuere oppskrifter via AR-løsninger i form av Snapkoder på pakkene.
Google:
- Hvilke aktører leverer skikkelig bra matinnhold i deres kanaler?
Gode eksempler på aktører som lykkes i våre kanaler er Matprat, mat-playlistene til Victoria Skau og YOURWAY2NORWAY, og selvsagt de store internasjonale, som BuzzFeedVideo, Bon Appetit og Tasty.
- Hva kjennetegner matinnhold som lykkes i deres kanaler?
De som lager innhold tilpasset målgruppen de ønsker å nå, bruker ulike flater for å nå ut bredt, bruker data til å få ut budskapet mer segmentert og utvikler materiell tilpasset de ulike annonseflatene lykkes best hos oss.
- Hva tror dere blir det neste store fremover når vi snakker om matinnhold i deres kanaler?
Bruk av data vil være en gullgruve for å se på hva forbrukeren er interessert i og å møte trender idet de tar av. Voice vil også videreutvikles og bli en stor del av folks hverdag, ikke minst som en naturlig del av hjemmet.