Bli med inn i iMarka appen!
Hva skjer egentlig inne i appen din?
Utfordring
Geodata er en teknologibedrift som er markedsledende i Norge på geografiske informasjonssystemer (GIS) og tilhørende teknologi. Blant Geodatas mer enn 150 ansatte er det naturlig nok mange GIS-eksperter, utviklere og rådgivere, men Geodata har og trenger også dyktige UX-designere og prosjektledere.
Alle med GIS-kompetanse kjenner til Geodata og søker seg gjerne dit for faglige utfordringer i et fremoverlent og hyggelig arbeidsmiljø.
Geodata kom til Spoon med ønske lage et konsept og budskap som skulle vise UX-designere og utviklere at Geodata kan by på varierte, faglig utfordrende og samfunnsnyttige arbeidsoppgaver også for dem
Prosess
Konkurransen om UX-ere og utviklere er tøff, og Geodata ønsket få fram hva som er spesielt bra hos dem; varierte kunder, samfunnsnyttige oppdrag og ikke minst nedpå og godt arbeidsmiljø.
Geodata ville nå potensielle arbeidstakere, men også lage noe som kunne skape intern stolthet og som ansatte ville dele i sine nettverk.
Geodata delte relevant innsiktsmateriale (kommunikasjonsstrategi, medarbeider- og omdømmeundersøkelser) og fortalte om hvordan det er å jobbe i Geodata. Spoon så gjennom tilsendt materiale, gjorde en enkel konkurrentanalyse og snakket med representanter for målgruppa for å identifisere drivere og interesser og ikke minst høre deres tanker om Geodata som potensielt arbeidssted.
På bakgrunn av denne analysen designet og fasiliterte Spoon en bærbar workshop hvor representanter fra HR, kommunikasjon- og markedsavdelingen og utviklere fra Geodata deltok. Ideer ble sortert og prioritert, og Spoon jobbet frem tre retninger og konsept for en rekrutteringskampanje som ble presentert for Geodata.
Løsning
Geodata valgte å lage filmen Bak løsningen, en lettbent og humoristisk fortelling om hva som liksom skjer inne i appen iMarka når den er i bruk.
Appen iMarka har Geodata utviklet i samarbeid med Skiforeningen. I appen kan skigåere planlegge skituren basert på preppestatus og snøforhold og få opp løypeprofilene på aktuelle turer.
Geodata publiserte filmen i egne kanaler (Facebook, LinkedIn, Youtube, geodata.no) og den oppnådde svært god organisk rekkevidde. Mer enn 15 000 visninger er svært gode tall for Geodata. Internt ble filmen en kjempesuksess.
”Kjempebra respons internt! Filmen traff fascinerende bra i bredden! Det er like mye gode gamle garva GISere som UXere eller utviklere som liker den.
Sesilie Urkegjerde Hallandmarkeds og kommunikasjonssjef
Vil du vite mer om dette oppdraget?
Siv Tonje Solfjeld tar gjerne en prat!
Ring henne på 913 58 541 eller