Stadig flere produsenter og leverandører bruker oppskrifter som en del av innholdsmarkedsføringen sin. Her får du fem tips som hjelper deg å lykkes.
I 1980 var den mest vanlige måten å lære matlaging på å få hjelp av sin mor, nedarvede oppskrifter, kokebøker og TV. Tradisjonell mat og husmannskost var dominerende, men innslag av taco, pizza og meksikansk gryte ble stadig vanligere. I 2020 finnes det ingen grenser for hva slags mat du kan lære deg å lage, uansett hvor i verden maten kommer fra, og trendene blir globale på rekordtid. Ved hjelp av et enkelt søk ligger hele den kulinariske verden foran dine føtter.
Søketallene er høye og konkurransen er stor. Og til tross for at hele verdens kjøkken ligger tilgjengelig, så er det fremdeles klassikere som pannekaker og vafler som troner på søketoppen. Så hvordan kan man lykkes med satsingen på oppskrifter?
Her er fem tips som hjelper deg på vei:
- Ha et tydelig mål
Hvorvidt du lykkes avhenger selvsagt av målet ditt. Du bør derfor ha et tydelig definert mål for oppskriftene. Å produsere oppskrifter av kvalitet, som også genererer trafikk, er krevende og kostbart. Målet bør derfor være noe mer enn at det er «kjekt å ha for de som tilfeldigvis er innom nettstedet». Oppskrifter kan både være en integrert del av innholdsstrategien eller en satsing som gjøres i forbindelse med produktlansering.
- Finn det som gjør oppskriften din unik
Hvorfor skal forbrukeren velge din oppskrift fremfor andre? Gjør produktet ditt oppskriften bedre på smak eller enklere å lykkes med? Har du noe som er helt nytt? Eller har du for eksempel en unik fremgangsmetode med video eller steg for steg-bilder, som gjør at oppskriften din er enklere å lykkes med?
- Lag oppskrifter av høy kvalitet
De aller fleste har brukt en oppskrift eller to i løpet av livet, og derfor også erfart at kvaliteten på oppskrifter varierer enormt. Min egen erfaring er at oppskrifter som kommer fra profesjonelle kokker ofte er vanskelige å forstå og bruke, ved at det mangler ingredienser eller hoppes over steg. Dette tror jeg skyldes at kokker har et helt annet kunnskaps- og forståelsesnivå enn de fleste som bruker oppskrifter til matlagingen. Kanskje det er nettopp derfor matbloggene i stor grad har tatt over oppskriftsuniversene på nett? Fordi de forstår at det ikke finnes selvfølgeligheter innenfor matlaging? For det er jo litt sånn; kommer du over en oppskrift du ikke forstår eller klarer å lykkes med, så kommer du ikke tilbake. For å høyne kvaliteten på oppskriftene, er det noen ting du bør huske på – for eksempel:
- Oppsettet på oppskriften; at ingredienser kommer i samme rekkefølge som fremgangsmetoden, og at det er en god overgang mellom de ulike delene av oppskriften.
- Forståelige fremgangsmetoder; ikke overvurder leserens matforståelse, men ikke gjør det komplisert med for mange og komplekse forklaringer heller.
- Test oppskriften; oppskriften må være testet og utprøvd – det er den eneste måten du kan kvalitetssikre at ingredienser og fremgangsmetode fungerer.
- Fristende bilder; bildet må være av den faktiske retten og må for all del ikke være et stockbilde. Ha en bildestil som passer for den målgruppen du ønsker å nå.
- SEO-tilpasset; oppskriftene bør være tilrettelagt for søk, så gjør en søkeordsanalyse før du publiserer. Husk også at 50% av Google-søk ikke leder til klikk fordi svaret eller oppskriften står detaljert som første søketreff. Derfor bør du On-SERP-tilpasse oppskriften. Her får du 6 tips til hvordan du kan gjøre det. Er oppskrifter en stor del av strategien bør du også begynne å tilrettelegge for stemmesøk.
- Oppdater med jevne mellomrom. Du vil garantert få noen tilbakemeldinger på oppskriftene. Lytt til dem og oppgrader oppskriftene med jevne mellomrom. Det er verdifullt både for brukervennlighet og søk.
- Godt nettsted
Vil du ha trafikk til nettsiden, må du ha et nettsted som er optimalisert for innholdet. I et matunivers kreves det for eksempel gode søkefunksjoner, mulighet for tilpassing av mengder/porsjoner, utskrift, SMS-handleliste og bra internlenking.
5. Distribusjonsplan
I likhet med alt annet innhold, må også oppskriftene ha en plan for distribusjon og formatene må tilpasses kanalene det skal ut i. Hva som fungerer på Facebook og YouTube, både som organisk eller som annonse, skiller seg enormt når det kommer til oppskriftsvideoer.
Vil du prate mer om mat og oppskrifter? Kontakt Torunn Maria Holm