Å kombinere innsikt i atferdsvitenskap med markedsføring er både effektivt og spennende. Seniorrådgiver Torfinn Solbrekke og byråleder/seniorrådgiver Marte Ramborg har sertifisert seg som kursholdere for innføring i atferdsvitenskap. – Å bruke atferdsvitenskap intuitivt har vi gjort lenge. Det morsomme er å gå fra intuisjon til intensjon.
Det er slitsomt å tenke, og det tar for lang tid. For å rekke å ta 35.000 beslutninger om dagen, bruker vi mentale snarveier. Denne intuitive, automatiserte måten å ta beslutninger på er ofte forutsigbar irrasjonell. Atferdsvitenskap hjelper oss å forstå hvorfor vi tenker som vi tenker, føler som vi føler – og ikke alltid gjør som vi burde.
Som kommunikatører og markedsførere har vi stor nytte av å kjenne til grunnprinsippene for atferdsvitenskap, og å lære hvordan vi kan ta i bruk disse prinsippene i vårt daglige arbeid. Aller best er det om hele teamet deler denne kunnskapen – ikke bare markedsførere og designere. Kunnskapen kan brukes til å skape endringer både både internt og eksternt, men også til forretningsutvikling.
– Som gode markedsførere og kommunikatører bruker både kundene og vi flere atferdsvitenskaplige prinsipper intuitivt. Magefølelse, erfaring, og opservasjon av mennesker, har lært oss hva som virker. Men det er veldig nyttig å gå fra å bruke atferdsvitenskaplige prinsipper på intuisjon til å bruke dem med intensjon, sier seniorrådgiver i Spoon, Torfinn Solbrekke.
Spoon har et eksklusivt partnerskap med det britiske opplæringsselskapet Coglode. Vi er sertifisert som kursholdere og lærer gjerne bort Coglodes morsomme og effektive metoder og verktøy for anvendt atferdsvitenskap til deg og teamet ditt. Kurset er digitalt og går over to halve dager. Aktører som Yara, Google, Spotify og Apple har hatt sine team på workshop.
– Ved å sette navn på prinsippene, har Coglode gitt oss et felles språk som gjør det enkelt å snakke sammen om atferdsvitenskap – med kunder eller i ditt eget team. Vi har laget en kortstokk med«nuggets». På hvert kort er det et atferdsvitenskplig prinsipp og utdrag fra relevante studier. Disse kortene bruker vi til å finne relevant forskning, til å dele kunnskap, og til å strukturere samtaler, forklarer Solbrekke.
Atferdsmessig design er et kraftig verktøy som kan føre til store forandringer. Spoon og Coglodelegger derfor stor vekt på de etiske aspektene og advarer mot å bruke denne kunnskapen manipulativt og kortsiktig. Ved å hjelpe folk til å ta gode valg for seg, er det større sannsynlighet for at du oppnår de resultatene du ønsker deg – nå og på lengre sikt.
Ta kontakt med Torfinn Solbrekke om du er interessert i å høre mer.
Yaras UX-team gjennomførte workshopen nå i januar.
«Heaps of fun discovery and learning.»
Yasmina Haryono
Director, X-Team
Yara