Den beste markedsføringen av mat og drikke i SoMe

By 30/10/2019 Blogg

Ingen sitter på fasiten om hvordan den ultimate markedsføringen av mat og drikke ser ut nå eller i fremtiden, men noen er litt nærmere enn andre. Vi spurte dem.

Snapchat og Google er blant de mest naturlige, populære og effektive kanalene for å publisere og distribuere innhold knyttet til mat og drikke i Norge. Vi sendte dem tre spørsmål som en oppvarming til foredragene du får høre på halvdagsseminaret Mat & Markedsføring 15. august:

  1. Hvilke aktører leverer skikkelig bra matinnhold i deres kanaler?
  2. Hva kjennetegner matinnhold som lykkes i deres kanaler?
  3. Hva tror dere blir det neste store fremover når vi snakker om matinnhold i deres kanaler?

… og her er det de svarte:

Snapchat:

  1. Hvilke aktører leverer skikkelig bra matinnhold i deres kanaler?
    Både TINE og Matkanalen leverer godt innhold på våre flater. Matkanalen har for eksempel uttalt at de har dobbelt så mange seere på Snapchat som på lineær-TV. Av internasjonalt innhold har vi blant annet Food Network, som er veldig dyktige.
  1. Hva kjennetegner matinnhold som lykkes i deres kanaler?
    Det finnes nok ikke et rett frem svar her, men vi ser at det fungerer godt med rett-på-sak-filming og innhold som inspirerer. Ofte kan det være alternative retter eller «hacks» på hvordan man skaper en ny god middagsrett.
  1. Hva tror dere blir det neste store fremover når vi snakker om matinnhold i deres kanaler?
    Noe av det mest spennende akkurat nå, er at vi jobber mye med hvordan matmerker kan distribuere oppskrifter via AR-løsninger i form av Snapkoder på pakkene.

Google:

  1. Hvilke aktører leverer skikkelig bra matinnhold i deres kanaler?
    Gode eksempler på aktører som lykkes i våre kanaler er Matprat, mat-playlistene til Victoria Skau og YOURWAY2NORWAY, og selvsagt de store internasjonale, som BuzzFeedVideo, Bon Appetit og Tasty.
  1. Hva kjennetegner matinnhold som lykkes i deres kanaler?
    De som lager innhold tilpasset målgruppen de ønsker å nå, bruker ulike flater for å nå ut bredt, bruker data til å få ut budskapet mer segmentert og utvikler materiell tilpasset de ulike annonseflatene lykkes best hos oss.
  1. Hva tror dere blir det neste store fremover når vi snakker om matinnhold i deres kanaler?
    Bruk av data vil være en gullgruve for å se på hva forbrukeren er interessert i og å møte trender idet de tar av. Voice vil også videreutvikles og bli en stor del av folks hverdag, ikke minst som en naturlig del av hjemmet.