Hvordan kan du finne veien inn til forbrukeren sitt kjøkken? Facebook og Instagram er med forbrukeren i alle ledd av mathandelen. Dette gjelder spesielt for matindustrien. Hvordan kan du snu forbrukernes jakt etter inspirasjon om til salg?
Mat er den tredje største interessen på Facebook and Instagram, hakk i hel etter reise og musikk. Det er ingen tvil at de innloggede er sultne etter inspirasjon, men hvordan kan du som annonsør snu interessen for mat om til salg?
Til Mat og markedsføring 2019 hadde Petter Høie med seg fersk research fra Facebook. Undersøkelsen inkluderte mer enn 5.000 respondenter fra Storbritannia, Frankrike og Tyskland, i aldersgruppen 18 år og eldre. I følge forbrukerundersøkelsen, kom det frem to viktige fakta:
- 87% av de i alderen 18-34 år oppdager ny mat eller oppskriftsideer på sosiale plattformer.
- Halvparten av de som oppdager nye matvarer på sosiale medier, har i etterkant gjort et innkjøp basert på det de har sett.
Tre smakfulle forbrukertrender
Undersøkelsen viste hvordan mobil påvirker våre matvaner. Her er tre trender du bør hekte deg på:
1. Zero friction shopping
Eller på godt norsk: sømløs handel. Vi bruker mobilen til alt og vi forventer i større grad at alle tjenester skal kunne utføres enkelt gjennom et par tastetrykk. 68% av de i alderen 18-34 år mener at det kan være mer verdifullt å spare tid enn penger. Gjør det lett, og du kan vinne lojaliteten til yngre forbrukere.
2. God samvittigheten på kjøpet
Det er ingen nyhet at forbrukerne i økende grad er bevisste på hvordan handlekurven påvirker miljøet og samfunnet. Alt fler vil vite hvor maten kommer fra og hvordan den er laget. Har din merkevare tatt steg for å sikre en mer bærekraftig produksjon eller redusere klimaavtrykket? Fortell om det!
3. Hold det enkelt
Sørg for at du er synlig og tilstede med godt innhold tilpasset mobil, da kan din merkevare være med på kjøkkenbenken mens fredagstacoen mekkes eller når ukens innkjøp planlegges.
Spoon Oslo sin B2C-ekspert og redaktør, Inger-Marit Knap Sæby, mener det er viktig å få matlaging til å se enkelt ut.
«Matretter med mange og ukjente ingredienser avfeies kjapt. Det samme skjer ved avansert fremgangsmetode og vanskelig språk. Mangel på enkel oversikt over ingredienser og fremgangsmåte, gjør også at man surfer videre.»
Nøkkelen til å lykkes i ulike kanaler
One size does not fit all når det kommer til innhold på Facebook og Instagrams ulike posteflater. Det har du merket hvis du har brukt en reklamefilm skapt for TV for å nå målgruppen på for eksempel Instagram. Ditt budskap kommer best frem hvis du tilpasser formatet du presenterer det på.
Fang oppmerksomheten
Du kan ikke ta målgruppens oppmerksomhet for gitt. Ikke spar på kruttet eller vent med budskapet til slutten. Bruk de første sekundene godt og sørg for at ditt produkt eller din merkevare er synlig i løpet av de første 15 sekundene.
Belønn de som beholder lyden på
De fleste ser videoinnhold på Facebook og Instagram uten lyd. Pass på at budskapet kommer frem gjennom visuelle virkemidler og tekst, men det betyr ikke at du skal droppe lyden!
Overrask gjerne med et spennende lydbilde som forsterker din historie for den gjengen som faktisk har lyden på. Da er det større sannsynlighet for at du blir husket.
Lek mer
Hvilken type videoinnhold som fungerer best, forandrer seg hele tiden. Kanskje er det det at du velger å bryte noen av «reglene» som gjør at din merkevare vil skille seg ut?
Vi anbefaler å eksperimentere for å lære. Lek, vær kreativ og ha det gøy.
Server smakfullt innhold (uten dårlig ettersmak)
La oss oppsummere det viktigste fra dette innlegget.
- Har din merkevare tatt steg for å sikre en mer bærekraftig produksjon eller redusere fotavtrykket? Fortell om det! Forbrukerne er bevisste og vil gjerne ha en litt bedre verden med på kjøpet.
- Lag innhold som følger spillereglene for den kanalen du skal annonsere i, men ikke vær redd for å eksperimentere.
- Jobben begynner etter at innholdet er sendt ut. Bruk innsikten du får til å forbedre innholdet og annonseringen gjennom kampanjeperioden.