Tid til tradisjoner med hjelp fra Bakehuset

Det er lov å kjøpe seg tid til det som gir juleglede

Oppgaven

Bakehuset ønsket i 2019 å bruke digitale medier for å sørge for at målgruppene deres i større grad knyttet dem til julefeiringen, og at de ble oppmerksomme på deres juleprodukter i NorgesGruppen-butikkene. Ønsket etterlatt inntrykk var at juletradisjonene er trygge med Bakehuset. De har julens beste smaker og det smaker som hjemmebakt – nesten. Du trenger ikke å bake alle julekakene selv, og du får faktisk mer tid til andre ting med litt hjelp.

De ønsket å se en økning i engasjement og eksponeringer på sosiale medier i perioden, samt økning i trafikk og kakebestillinger fra kakemakeren.no sammenliknet med samme periode i fjor.

Målgruppe

  • Foreldre i flere generasjoner
  • De som ikke har tid til å bake selv, de som ikke gidder og de som ikke får det til
  • Alle som er ekstra glade i juleprodukter og god julestemning

Løsning

Vi vet at julen er en travel og stressende tid for mange. Tiden til kos og tradisjoner kan fort bli bortprioritert, og dette kan føre til dårlig samvittighet. Kjøper du ferdige julekaker, kan du imidlertid spare mye tid, samtidig som du ikke trenger å gå glipp av kosen. Tiden du sparer, kan du bruke på andre ting du liker. Derfor gir Bakehuset deg tid til å gjøre det du aller helst vil gjøre i julen – tid til dine tradisjoner.

Spoon laget en hovedfilm som viste noen av de søte, rare og sjarmerende tingene du får tid til å gjøre i jula om du lar andre bake for deg. Denne ble tatt ut i kortere versjoner til ulike målgrupper og kanaler. Vi laget også poster som GIFer, konkurranser og avstemninger, samt artikler for å underbygge budskapet og å skape engasjement.

Distribusjon

Hovedfilmen ble publisert på Facebook og som pre-roll på YouTube fra 1. desember. På YouTube kuppet vi reklamene som ble spilt av før alle filmene som viser deg hvordan du baker selv.

Kortversjonene av filmen gikk i tillegg på Instagram, Instagram Story og Snapchat Story. Vi brukte aktive retargetingløp for å sikre at folk ble eksponert for budskapet flere ganger.

Resultater

Annonsevisninger: 1 260 339
Lenkeklikk: 3 651

Engasjement:
Reaksjoner: 855
Kommentarer: 30
Delinger: 87

20 prosent av alle som ble eksponert for hovedfilmen, så hele. Summen av alle markedsføringstiltak bidro til at Bakehusets julevarer totalt hadde en volumøkning på 16 prosent sammenliknet med året før.

Vil du vite mer om dette oppdraget?

Håkon Sandland tar gjerne en prat!

Ring han på 98 88 98 04 eller

Kontakt Håkon nå